3.12.2013

Jako každý rok touto dobou, máte možnost posedět při pivku a jídle a poklábosit nejenom o starých Fordech. V pondělí 16.12.2013 od 17:30 hodin v restauraci Zelená liška, kousek od stanice metra Budějovická, naleznete společnost lidí, ve které můžete sdílet svoje nadšení pro stará auta. Nebojte se a přijďte, nikdo vás neukousne :-)

 
 
1.11.2013

Na prodej je dobové autorádio Ford M32 včetně originální záslepky. V podstatě se technicky jedná o rádio Blaupunkt Mannheim L, modelový rok 1975. Více informací a větší fotky naleznete na tomto odkazu. Skvělý doplněk do vašeho veterána.

 
 
 
16.09.2013

Poněvadž jsme měli cestu okolo, zastavil jsem v sobotu v Soběslavi v Jížních Čechách na náměstí a strávil dopoledne v přítomnosti veteránů v rámci akce Selské baroko pořádané Veteran Car klubem Soběslav. Ná náměstí byly k vidění vozy a motocykly různého stáří a provenience, od legendárního modelu Ford T, až po sovětské Lady 1600. Bohužel, časové omezení mi nedovolilio se zůčastnit orientační jízdy, čehož velmi lituji. Orientační jízda byla plánována krásnou krajinou přes památkově chráněné malebné vesničky, které znám a jízda těmito místy je opravdový zážitek. Za přítomnosti živé hudby jsme si tedy pouze prohlídli vystavené vozy na náměstí a po odstartování všech účastníku závodu jsme pokračovali svojí cestou. Sraz se jevil jako velmi dobře připravený s pěknou atmosférou a těším se, že se příště zúčastním také orientační jízdy. Zatím tam jsou fotky pouze z předešlých ročníků, ale předpokládám, že na tomto odkazu po čase přibudou také fotky z letoška.

 
 
 
10.09.2013

Na Cortině Mk3 jsem vyměnil zadní stabilizátor za stabilizátor z verze S o průměru 18 mm. Více info v sekci Opravy/Úpravy nebo přímý link zde.

 
 
21.08.2013

Dnes pro vás máme dvě dobové reklamy na Ford Capri. První reklama z roku 1971 s nadpisem 'Tohle je to, o čem celé Capri je' se nás snaží přesvědčit, že Capri I je ideální sportovní a zároveň rodinné auto, které si mohou pořídit i tatíci od rodin. Druhá reklama z roku 1974 se sloganem 'Právě teď, jedenkrát za existenci auta' tvrdí, že ještě nikdy nebylo vyrobeno auto tak krásné a zároveň praktické, jako je Capri II. Obě reklamy ve vetším formátu najdete v sekci Dokumentace/Dobová reklama.

 
 
22.07.2013

Krásné slunné počasí, jako máme v těchto dnech, přímo vybízí k jízdě v autě bez střechy. Pokud by jste chtěli zkombinovat čiré nebe nad hlavou s jízdou ve veteránu, navíc ještě ve starém Fordu a dokonce přímo v Cortině, máme tady pro vás jednu možnost - kabriolet Cortina Sunshine. Přestavbami nejenom Cortiny na kabriolet se zabývala anglická firma Crayford z hrabství Kent. Jejich přestavba Cortiny na kabriolet, trefně pojmenovaná Sunshine (Sluneční svit), nabízela svezení s větrem ve vlasech a možnost vychutnat si tak plně pohodu letních dnů. V našem novém přeloženém článku z časopisu Motor, vydaného paradoxně v zimě dne 27.ledna 1973, najdete dobovou recenzi tohoto kabrioletu. Mimo jiné se dozvíte, jak se s autem bez tuhé střechy jezdilo, jak se manipulovalo se stahovací střechou, jak střecha odolávala dešti a další. Článek s názvem Odhoďte svůj vlněný kloubouk naleznete jako vždy v sekci Dokumentace, nebo přímý odkaz tady.

  
 
15.7.2013

V sobotu se konal 4. ročník Křenovické jízdy. Rok od roku se počty účastníků srazu zvyšují, letos na travnatou plochu v obci Křenovice přijelo a registrovalo se okolo 140 vozidel a motocyklů. Mohli jsme vidět vozy různých značek a provenience, různého stáří a zachovalosti. Jako každý rok byla pro účastníky srazu připravena perfektně zorganizovaná soutěžní jízda po okolní krajině. Letos poměrně dlouhá, protínající 4 okresy, takže jsme měli možnost si prohlédnout další kouty naší země. I počasí nám přálo, tudíž sraz lze jednoznačně prohlásit za povedený a já ho hodnotím jako velmi příjemně strávenou sobotu. Již dávno se nejedná pouze o malý sraz několika lidí z okolí starých Fordů. Z Křenovického srazu se stává stálice, která si svým významem postupně získává respekt na celé veteránské scéně. A to je dobře.

 
 
 
24.6.2013

Tak, 22. sraz Fordeveru je za námi. Velkou záhadou pro mě byla poměrně nízká účast. Celkem přijelo mezi 40 až 50 auty, v předešlých letech to však bývalo klidně jednou tolik. Přitom lokalita pro sraz byla vybrána perfektně, malebná okolní krajina, pohodlný a komorní kemp s parádním koupáním, počasí se také vydařilo. Nevím, co víc si lidé mohou ještě přát, aby se odhodlali na sraz vyrazit. Že by účast narušila změna obvyklého termínu? Těžko říct, ale moc tomu nevěřím. Prostě, kdo chtěl, ten dorazil a zcela jistě udělal dobře. Sraz byl jednoznačně vydařený. Kupodivu, oproti loňským rokům, dojelo překvapivě hodně Cortin. Mohli jsme vidět nejenom Mk3, ale hlavně krásné Mk1 Cortiny, častokrát opečovávané ještě původními majiteli. Program byl nabitý po celou dobu srazu, jak pro děti, tak pro dospělé, takže se zcela jistě nikdo nemohl, ani na chvíli, nudit. Kdo přijel, tak si to užil, kdo nepřijel, udělal velkou chybu.

 
 
 
27.5.2013

O víkendu se uskutečnilo poměrně na rychlo svolané 3. Karlštejnské setkání klasických Fordů. Bohužel, počasí, které nízkými teplotami a deštěm připomíná spíše listopad, způsobilo nízkou účast. Dorazilo pouze 15 až 20 aut. Jako každý rok, sraz byl v malebném kempu na břehu Berounky v obci Karlštejn, odkud se vyrazilo na jízdu v koloně za přilehlými zajímavostmi v okolí. Tentokrát jsme navštívili Koněpruské jeskyně. Po prohlídce překrásného podzemí Koněpruských jeskyň následoval za vydatného deště přesun zpátky do kempu. Vzhledem k počasí, kdy na některých místech ČR dokonce snad přes noc mrzlo, zůstalo v kempu jen několik málo účatníků srazu. Škoda, že termín setkání nebyl znám delší dobu dopředu a škoda, že počasí se toto jaro zatím opravdu nedaří. To jsou dva faktory, které měly zásadní vliv na nízkou účast. Počasí nikdo neovlivní, ale termín srazu mohl být znám delší dobu s předstihem. Vyhlásit sraz 12 dní předem, je žalostně málo. Škoda.

 
 
 
15.4.2013

Konečně se oteplilo, zima snad už definitivně odešla a nastal čas nasadit letní obutí. Pro Granadu Mk2/2 jsem přes zimu nachystal nové letní ráfky. Jedná se o originální dobové ráfky z hliníkové slitiny pro Granadu, tzv. "Fordí kanály" :-) Ráfky prošly kompletní renovací. Vítejme do nové veteránské sezóny.

 
 
 
19.2.2013

Hlavním dealerem vozů Ford pro oblast města Stafford ve střední Anglii byla společnost Lloyds. Jednalo se o největší autoservis, prodejce vozů a náhradních dílů značky Ford ve městě. Společnost byla také zapojena do oficiální distribuční sítě Ford AVO RallyeSport. Ze svých výdělků firma Lloyds sponzorovala vlastní závodní team. Soutěžili auty upravenými ve svých dílnách, převážně závodními Escorty. Lloyds se účastnili mnoha soutěží a můžou se pochlubit několika úspěchy. Jako největší úspěch lze považovat v roce 1972 vítězství v Motoring News Rally Championship s vozem Escort. Posádkou vítězného vozu byl řidič Harold Morley a navigátor Peter Bryant. Všechny zkušenosti získané při závodech se pak Lloyds snažili opět nabídnout zákazníkům. Proto nabízeli nejenom úpravy motorů, ale také kompletní přestavby celých vozů pro závody. Přeložili jsme pro vás článek popisující upravenou Cortinu GT a závodního Escorta od firmy Lloyds. Obě auta obdržela tentýž laděný 2-litrový OHC motor s výkonem 150 koní. Původní článek vyšel v červnu 1973 v časopisu Cars & Car Conversions. Přečíst přeložený článek si můžete v sekci Dokumentace, nebo přímo zde.

 
 
21.1.2013

Ford se vždy svými modely snažil pokrýt co největší spektrum zákazníků, vždy se u svých modelů snažil nabízet různé varianty v různých cenových hladinách a tím mířit na různé druhy zákazníků. Ford byl také dobrý ve vyhledávání mezer na trhu a pak okamžitém vyplnění těchto děr. Nebylo tomu jinak ani v tomto případě. S minimálními náklady na vývoj, v roce 1967 představil Ford světu nový model Cortina 1600E, který se během času stal opravdovou ikonou. Zhruba rok po uvedení "dvojkové" Cortiny na trh, představil Ford do té doby nejšpičkovější a nejluxusnější model 1600E pro zámožnějšího zákazníka. Dle písmena E v názvu značící slovo Executive (v překladu vysoký úředník či manager) je patrné, na jakého zákazníka tímto modelem automobilka mířila. Mechanicky model 1600E vycházel čistě z modelu GT, avšak obsahoval nižší a tužší podvozek z modelu Lotus, 5 a půl palce široké ráfky Rostyle, černou přední masku, černě lakované zadní čelo, přídavné světlomety a další drobnosti. Nejznatelnější změny však doznal interiér. Na svoji dobu a svoji třídu nebývale luxusní provedení interiéru obsahovalo dřevěné obložení palubní desky, dřevěné obložení dveří, hliníkový sportovní volant, velmi kvalitní koberce a sedadla (přední sedadla plně sklopitelná), dodatečnou zvukovou izolaci a další. Vůz poháněl motor Kent 1600 OHV GT o výkonu 88 koní. Model 1600E byl nejdříve na prodej pouze ve 4-dveřovém provedení, avšak později bylo na export provedeno i několik 2-dveřových variant. Celkem bylo vyrobeno 58.582 kusů (z toho 2.749 dvou-dveřových verzí). Jeden model 1600E se vyskytuje také u nás v ČR. Jedná se o vozidlo v nálezovém stavu, u kterého bude potřeba hodně práce a úsilí, aby z něho byl opět výstavní kousek. Přejme tedy Romanovi, který toto unikátní vozidlo vlastní, hodně síly, abychom měli možnost si "éčko" brzy prohlédnout na nějakém příštím srazu. Tohle auto si to zaslouží.

 
 
 
22.12.2012

Jak vidno, čtete tyto stránky, což znamená, že všemi falešnými proroky avizovaný konec světa včera 21.12.2012 nenastal. A to je dobře. Proto bychom dnes chtěli všem přátelům, známým a ostatním čtenářům našich stránek popřát spokojené prožítí Vánočních svátků bez nákupních a jiných stresů. Do dalšího roku 2013 přejeme pevné zdraví, silnou vůli, pozitivní myšlenky a trochu štěstí, protože ostatní pak už přijde samo. V příštím roce na našich stránkách, nebo na některém se srazů, nashledanou.

 
7.12.2012

Ve středu 19.12.2012 máte možnost strávit ve společnosti fanoušků starých aut a hlavně fanoušků starých Fordů. Pokud je vaším koníčkem opravovat a provozovat staré auto a máte zájem popovídat si u pivka a jídla s lidmi podobného zaměření, neváhejte a přijďte do restarurace Zelená liška v Praze 4, kousek od metra Budějovická. Budete vítáni. Start od 17:30 hodin.

 
 
1.11.2012

Koncem 60-tých a začátkem 70-tých let byl Ford a jeho Escort Mk1 v rallye soutěžích prakticky neporazitelný. V roce 1970 zvítězil legendární finský závodník Hannu Mikkola s Escortem Mk1 v závodě rallye London - Mexico. Této události velmi mazaně využil marketing automobilky Ford a v zápětí, aby zužitkoval úspěchů závodních RS Escortů, uvedl na oslavu vítězství do prodeje silniční verzi Escort Mexico. Modely Escort Mexico byly vyráběny v odděleném závodě Ford AVO, kde se dělaly modely RS1600 a ostatní speciální modely. Escort Mexico byl postaven na základě tužšího RS skeletu a obsahoval OHV motor Kent 1600 GT s parametry 86 koní a 125 Nm, který dokázal auto zrychlit z 0 na 100 km/h za 10.7 vteřin a rozjet na maximální rychlost 160 km/h. Dále vůz obsahoval tužší a nižší pružiny, posilovač brzd, 5.5 palců široké plechové ráfky a specifické polepy pruhů na boku karosérie. Interiér byl velmi strohý, v základu byla místo koberce pouze gumová podlážka, přístrojová deska byla použita z modelu Escort GT. Na objednávku jste mohli mít přední světelnou rampu a další závodní doplňky. Nejprve bylo Mexico k dostání pouze ve třech barevných variantách - bílá, žlutá Maize a červená Sunset, později pak i v ostatních barvách AVO. Od ostatních modelů ho odlišuje specifický dvoudílný přední nárazník, skládající se ze dvou samostatných krátkých částí. Escort Mexico byl prodáván prostřednictvím obchodní sítě Ford Rallye Sport a jeho cena se pohybovala okolo 1.200 liber. Bylo vyrobeno 10.352 kusů. Kolik se jich přesně dochovalo do dnešních dní, není známo, avšak Escort Mk1, stejně jako ostatní vozy v té době, byl značně náchylný k rezivění. Velmi pěkný popis modelu Escort Mexico od nikoho jiného, než Hammonda z party Top Gear, naleznete v češtině na tomto odkazu. Na dobové reklamy se podívejte v sekci Dobová reklama.

  
 
15.10.2012

Dnes nám Koty zaslal nové fotky své Cortiny. Protože se jedná o velmi krásnou Cortinu, ihned fotografie zveřejňujeme na web. Od poslední dávky fotek Koty zabudoval motor 2.0 OHC společně s 5-ti stupňovou převodovkou, což určitě autu vlilo trochu čerstvé krve do žil. Na fotky se můžete podívat v sekci Opravy/Úpravy, nebo přímo zde. A my Kotymu přejeme, ať to jezdí!

 
 
 
9.10.2012

U Granady Mk2/2 jsem vyměnil zadní neoriginální nárazník z vyšší výbavy za správný a k výbavě "L" odpovídající nárazník s plastovými rohy. I když možná celochromový nárazník je určitě obecně hezčí, na tomto autě s výbavou "L", neměl co dělat. Navíc byl na několika místech poškozený od couvání.

 
 
5.10.2012

Při našem pátrání po dobových úpravách 2-litrových Cortin jsme zjistili, že se vyskytovaly různé způsoby, jak byl výkon u dvoulitrového OHC motoru zvyšován. Jednou cestou byly úpravy motoru, avšak při zachování původní karburace. Touto cestou se vydala například firma SuperSpeed u své úpravy, nebo firma Broadspeed. Dalším způsobem navýšení výkonu, byla implementace přeplňování motoru a hlavním zástupcem úprav tohoto směru byla firma Allard. Třetí cestou byly úpravy motoru se zachováním atmosférického plnění, avšak s instalací tzv. "velkých" karburátorů. K tomuto způsobu úpravy dvoulitrové Cortiny přistoupila například firma Janspeed. Firma Janspeed, kterou založil v roce 1962 maďarský emigrant Jan Odor (János Ódor), se nejdříve specializovala pouze na úpravy vozů Mini Cooper, avšak později se její okruh zájmů rozšířil prakticky na všechny civilní značky dostupné v Británii. Později se firma věnovala také zvyšování výkonu pomocí turbodmychadel u různých značek aut, včetně vozů Ford. Firma existuje dodnes, i když jejím hlavním zájmem jsou již pouze úpravy výfuků a podvozků pro cca 30 značek aut. Ale zpátky k tématu. Firma Janspeed použila k nasycení upraveného dvoulitrového motoru v Cortině dva karburátory Weber 40 DCOE. Abyste si byli jisti, že udržíte auto pod kontrolou, upravili také podvozek. Jak se podařilo auto firmě Janspeed naladit, jaké mělo jízdní vlastnosti, jak dopadlo v porovnání s úpravou od firmy SuperSpeed, to vše naleznete v přeloženém dobovém testu této Cortiny v sekci Dokumentace. Původní článek, jehož autorem je Rex Greenslade, vyšel před 40-ti lety v časopise Motor dne 2. září 1972.

 
 
26.9.2012

Letošní veteránská sezóna se blíží pomalu ke svému konci, a tak než své mazlíčky uklidíme do garáží k zimnímu spánku, ještě zaktualizuji informace o své Cortině. Jediným letošním vylepšením byla instalace plynových nastavitelných tlumičů Spax. Jízdní vlastnosti se výrazně zlepšily, celkově je nyní podvozek jistější. I když celkově tužší podvozek je částečně na úkor pohodlí, auto nyní v zatáčkách sedí jako přišité. Bližší informace najdete v sekci Úpravy/Opravy.

 
 
11.9.2012

Značka Motorcraft je majitelům nejenom starých Fordů dobře známa. Jedná se o divizi automobilky Ford, která se specializuje na prodej aftermarketových náhradních dílů a originálních částí. Podívejme se na historii této značky. Ford vstoupil do výnosného obchodu s aftermarketovými náhradními díly v roce 1961, kdy koupil značku Autolite a udělal z ní zároveň výhradního dodavatele originálních dílů pro svou automobilku. To se však nelibílo federálnímu antimonopolnímu úřadu, který podal na Ford žalobu. Spor se táhl několik let a vyústil prodejem značky Autolite, kterou v roce 1972 nahradila značka Motorcraft. Od roku 1972 je značka Motorcraft oficiálním dodavatelem náhradních dílů pro značku Ford. Výrobky Motorcraft splňují stejná kritéria jako originální součástky Ford Motor Company. Do sekce Dobová reklama jsme přidali několik reklam, na kterých je tento vývoj vidět. Na nejstarším reklamním kousku z roku 1970 je vedle loga Ford ještě značka Autolite. Na novějších reklamách již vedle loga automobilky je uvedena značka Motorcraft.

 
 
 
27.8.2012

O víkendu proběhl sraz v kempu Bítov, pořádaný brněnským klubem Fordever. Jednalo se o 21. sraz v řadě a tradičně byl skvěle zorganizovaný. Jako vždy byl sraz přátelsky zaměřený pro celé rodinky. Hlavní program dne byl výlet na nedaleký zámek Vranov nad Dyjí s jeho prohlídkou, pro děti pak bylo v kempu opět připraveno divadélko, takže se nikdo nemohl nudit. Večer následovala rampa show a rockový koncert. Jako každý rok se jednalo o příjemně strávený víkend ve skvělé společnosti. Zajímavým zpestřením byla možnost dojet oldFordem až na nádvoří zámku. To se mi ještě nikde jinde nepodařilo :-)

 
 
 
 
6.8.2012

O firmě Triplex, typech skel a možnostech dekódování značek na oknech jsme si něco povídali v předminulém příspěvku. Dnes pro vás máme několik dobových reklam na okna Triplex. Na prvních dvou reklamách se nás snaží přesvědčit o výhodách vyhřívaného zadního skla u Cortiny Mk3. U třetí reklamy jde o to samé u vozu Granada Mk1/Consul. A na čtvrté reklamě nás informují, že tónovaná skla od firmy Triplex jsou za nevelký příplatek k dispozici na všechny modely aut značky Ford a jsou zde vyjmenovány přednosti tónovaných skel - vedle lepšího celkového vzhledu auta je to hlavně snížení vnitřní teploty za slunných dnů a z toho vyplívající pohodlnější jízda s tím, že pohodlnější jízda zároveň znamená bezpečnější jízdu. Tónovaná skla jsou zkrátka něco, co by se ve stávajících tropických dnech určitě u našeho veterána hodilo. Reklamy, jako vždy, najdete v sekci Dobová reklama.

 
 
 
11.7.2012

Článků o navyšování výkonu Cortiny vložením V6 motoru jsme již přinesli spoustu. Prakticky jsme zmapovali veškerou nabídku firem, které se touto úpravou ve své době zabývaly. Ale co když někdo nechtěl, ať už z jakéhokoliv důvodu, do Cortiny vložit V6 agregát a chtěl zůstat u nejsilnějšího motoru, co výrobní linky nabízely, tedy u 2-litrového OHC motoru a u něj navyšovat výkon. Jaká byla nabídka ohledně navyšování výkonu OHC motoru v Cortině ve své době? To je to, co jsme se rozhodli zmapovat v následujících měsících. Články o dvou laděných OHC Cortinách jsme přinesly již dříve. V prvním případě se jednalo o auto od firmy SuperSpeed. V druhém případě šlo o auto od firmy Broadspeed. Další firmy, které se ladění dvoulitrové Cortiny věnovaly jsou Janspeed, Lloyds, Allard a další. Poslední jmenovaná firma, vedená Allanem Allardem, se specializovala hlavně na úpravy motorů pomocí přeplňování. Jednu takovou úpravu firma Allard nabízela také pro dvoulitrovou Cortinu. Na téměř sériový OHC motor nasadila dmychadlo Wade RO20 a výkon okamžitě vyskočil ze základních 98 na 145 koní. Recenzi na vůz, naměřené časy zrychlení a další poznatky si můžete přečíst v přeloženém článku Válečný kůň Cortina v sekci Dokumentace. Původní článek vyšel v časopise Cars and Car Conversions v červnu 1973.

 
 
21.6.2012

Pokud máte na své Cortině původní skla, zcela jistě na nich máte značku Triplex a logo ve tvaru tří písmen X. Britská společnost Triplex Safety Glass, jejíž vznik se datuje rokem 1923, vyráběla bezpečnostní skla pro automobilový průmysl. Proto nejenom na starých Fordech, ale také na většině jiných britských vozidlech z určitého období naleznete na oknech logo XXX. Ale nechme teď stranou historii značky Triplex, kterou již před delší dobou pohltil přední světový výrobce autoskel - společnost Pilkington, a pojdmě se podívat, co můžeme z originálních oken na naší Cortině vyčíst. Na každém okně by vedle loga, nápisu Triplex a znaku automobilky Ford, měly být uvedeny technické parametry skla. Najdete tam nápis TOUGHENED, WIDEZONE, ZEBRAZONE nebo LAMINATED. Co tyto pojmy znamenají?

TOUGHENED znamená, že se jedná o tvrzené nebo-li kalené sklo. Tvrzení skla probíhá za pomoci řízeného ohřevu na velmi vysoké teploty a následným dílčím ochlazováním. Velkou předností tvrzeného skla je jeho velmi vysoká pevnost oproti obyčejnému sklu používanému například v domácnosti. Další výhodou je, že v případě destrukce skla se tvrzené sklo roztříští na velmi malé kvádříkové neostré částečky, které snižují nebezpečí poranění posádky. Tvrzená skla byla jednou z prvních variant bezpečnostních skel. Dnes se tvrzené sklo používá pouze pro zadní a boční okna automobilů, ale v dřívějších dobách se používalo i na čelní okna. Nevýhodou bylo, že když došlo k destrukci kaleného skla například odlétnutím kamínku od jiného vozu a roztříštěné sklo zůstalo viset v rámu, stalo se téměř neprůhledné. Pokud se tak stalo za vysoké rychlosti, nastal problém s řízením vozu "po slepu", což pravděpodobně vyústilo v následnou havárií. Proto bezpečnost oken pokročila dál a objevily se čelní okna WIDEZONE a později ZEBRAZONE. V podstatě se jedná opět o trvzená skla, avšak u WIDEZONE se sklo v celé ploše rozpadá na větší kousky, přes které je stále možné jakžtak vidět. ZEBRAZONE jde ještě dále a je u něj speciálním postupem kalení dosaženo ploch ve skle s rozdílnou tříštivostí - při roztříštění skla na malé kousky zůstává v zorném úhlu řidiče průhledná část, která se rozpadá na větší vertikální kousky. Pod určitým úhlem a pod určitým světlem je toto "štrafování" u čelních oken typu ZEBRAZONE dobře viditelné. Vývoj bezpečnosti se však nezastavil a od druhé poloviny 70-tých let se standardem začaly stávat laminovaná čelní skla (LAMINATED). Laminované nebo-li vrstvené sklo je tvořeno dvěma kusy skel spojenými k sobě speciální průhlednou fólií. Oproti tvrzenému sklu, laminové sklo spíše praská, načež jednotlivé kusy zůstávají přilepeny na středové fólii, čímž stále drží pohromadě, nedojde k vysypání skla a je možné dojet k nejbližšímu servisu. Kalená čelní skla typu WIDEZONE najdete u nejstarších kousků Cortiny Mk3, u mladších kousků se již vyskytuje ZEBRAZONE a některé nejmladší kousky z konce výroby by již mohly mít sklo typu LAMINATED, které jinak bylo za příplatek.

A teď k tomu nejpodstatnějšímu. Pokud se na oknech důkladně zadíváte na nápisy Triplex a Toughened (případně Laminated), zjistíte, že u některých písmen jsou tečky. Nejedná se o vadu tisku, jak by se mohlo zdát, nýbrž tyto tečky mají přesně svůj řád a význam. Slovo Toughened má celkem 9 písmen, písmeno T je 1, písmeno o je 2, písmeno u je 3 atd. Tečka pod konkrétním písmenem tedy značí koncovou číslovku letopočtu výroby okna. T = 1 = 1971, o = 2 = 1972, u = 3 = 1973, g = 4 = 1974 atd. Pokud není tečkou označeno žádné písmeno, jedná se o rok 0 resp. 1970. Podobný systém u slova Triplex určuje měsíc výroby okna. Zde je však kódování o něco složitější. Tečkují se první dvě a poslední dvě písmena ve slově, sčítají se kombinace teček atd. Než to dlouze vysvětlovat, podívejte se na přiložený obrázek, kde jsou všechny možnosti uvedeny. Podle teček je tedy možné přesně určit rok a měsíc výroby okna. Schválně se podívejte na svou Cortinu, jestli máte původní okna :-)

Pro ilustraci přikládám obrázek z mé Cortiny, kde se výroba okna datuje na duben 1974. Celé auto pak bylo vyrobeno v květnu 1974. Ale viděl jsem i dělší prodlevu, kdy okna byla vyrobena až s 4 měsíčním předstihem oproti celému vozu. Na dalších dvou obrázcích je zachyceno roztříštěné okno typu Zebrazone. I když to byl svého času vrchol bezpečnosti, nechtěl bych takový výhled zažít během jízdy.

  
 
10.6.2012

O víkendu v sobotu, ačkoliv bylo deštivé počasí, jsme se byly podívat na sraz traktorů. Ano, slyšíte dobře, na sraz traktorů. Sraz se konal, jako každý rok, v Jižních Čechách kousek od města Veselí nad Lužnicí, v obci Drahov. Letošní setkání bylo již 5-té v řadě. Na setkání bylo k vidění cca 90 traktorů různého stáří a zachovalosti. Člověk se až diví, jaké nádherné skvosty se v jihočeských stodolách nalézají. Výjimkou nebyly tzv. motory stabiláky startující se pomocí doutnáku. Součástí programu byla i měřená jízda terénem. Velmi příjemně strávená sobota, během které se zaradovalo srdce každého fanouška historie spalovacích motorů.

 
 
 
 
27.5.2012

Včera jsme se zúčastnili 2. Karlštejnského srazu přátel klasických Fordů. I přes původně nepříznivou předpověď, nakonec meterologové na víkend výhled upravili a celou sobotu během srazu bylo krásné počasí. Stejně jako loni, sraz klasických Fordů byl v kempu Karlštejn umístěném v malebné krajině u vody, odkud se jelo na hromadnou vyjížďku v koloně po okolní zajímavé krajině. Letošním cílem vyjížďky byl lom Amerika, kde jsme navštívili podzemí zdejších štol a v nitru hlubin země se setkali s duchem německého vojáka Hanse Hagena, který zde přežívá od druhé světové války. Po tomto kultůrním zážitku jsme se opět v koloně přemístili do kempu Karlštejn, odkud se rozprchli do svých domovů. Tvrdé jádro účastníků zůstávalo v kempu do rána.

 
 
 
27.4.2012

Dostal se nám do rukou časopis Cars and Car Conversions ze srpna 1971, který obsahuje test šestiválcové Cortiny od firmy SuperSpeed. O stejné šestiválcové Cortině od firmy SuperSpeed jsme již psali vyčerpávajícím způsobem v tomto článku. Ačkoliv se jedná o identický vůz s registrační značkou KEV 108J, pozornému čtenáři neunikne, že při testech redakcí časopisu Autocar v květnu 1971 byl vybaven samosvorným diferenciálem ZF, zatímco v srpnu téhož roku už obsahoval samosvorný diferenciál Salisbury. Také ráfky Rostyle byly nahrazeny ráfky Dunlop D4. Když dnes zapátráme po osudu oné Cortiny v britském DVLA registru vozidel, zjistíme, že již není ve Velké Británii registrována. Vzhledem k faktu, že v Británii je jedna registrační značka přidělována vozidlu na celou dobu jeho živostnosti, znamená to, že tato šestiválcová Cortina již pravděpodobně neexistuje. Oba dva články staré 41 let, ve kterých novináři tuhle Cortinu testovali, naleznete přeložené v sekci Dokumentace. Přímo na nový článek se dostanete zde.

 
 
2.4.2012

Duben je tu a s ním nová veteránská sezóna. Dnes přinášímě seznam srazů, které by určitě neměly uniknout vašemu zájmu. Jako první se uskuteční druhý ročník Karlštejnského setkání přátel klasických Fordů a to ve dnech 26. - 27. 5. 2012 v kempu Karlštejn. Komorní a minulý rok velmi podařená akce. Veteran Car Club Mělník pořádá ve dnech 2. - 3.6.2012 Mělnickou Veteran Rallye. Sraz možná zaměřený na krapek starší vozy, ale konající se v překrásném Kokořínském údolí. V půlce léta, ve dnech 14. - 15.7.2012, se uskuteční 3. Křenovická jízda. Jako minulé roky setkání na louce v Křenovicích u Písku, odkud bude následovat bodovaná jízda po okolní malebné krajině. Nemůžete přehlédnout. A na závěr sezóny, ve dnech 25. - 26.8.2012, proběhne 21.sraz Fordever Clubu Brno v kempu Bítov. Každoroční jedinečné završení sezóny.

 
26.3.2012

John Willment zanechá zajisté v britské automobilové historii svojí stopu. Byl majitelem jedné z největších prodejních sítí vozů Ford v Anglii, provozoval soukromý závodní tým Willment / Race Proved by Willment a jeho firma, která byla součástní sítě Ford AVO, prováděla na objednávku úpravy vozů Ford pro silniční i závodní účely. John Willment také společně s Johnem Wyersem založil závodní team J.W. Automotive, kterému se s vozem Ford GT40 v modro-oranžových barvách značky Gulf podařilo dvakrát vyhrál 24-hodinový závod Le Mans. Svého času jako manager pro Willmenův závodní tým Willment / Race Proved by Willment pracoval Jeff Uren. Později, po rozpadnutí týmu, Jeff Uren odešel a založil si vlastní firmu Raceproved, jejíž název odkazoval na původní Willmentův slogan. Jak jsme se již zmínili, Willmentova firma prováděla úpravy sériových vozů Ford. Jedním takovým autem byla šestiválcová Cortina pojmenovaná Super Sprint. V květnu 1971, ve stejné době jako firma Super Speed, lidé od Willmenta do Cortiny vložili motor Ford 3.0V6 a povznesli jí tak do výkonnostního rámce Capri 3000. Porovnání šestiválcových Cortin od Willmenta a od firmy Super Speed, společně s Capri 3000 GT, si můžete přečíst v přeloženém článku Třílitrová Cortina od Willmenta v sekci Dokumentace. Původní článek vyšel před 41 lety v časopise Motor dne 29. května 1971.

 
 
6.3.2012

Marianův projekt Turbokombajn brzy obdrží nový motor 2.9V6. Motor by měl být pohánět dvěmi turby, měl by dostat větší vstřiky z motoru V8 a řízen by měl být jednotkou Megasquirt. Jak můžete vidět na fotkách, samotný motor je už poskládán dohromady, turba a jednotka už čekají připravené na instalaci. Brzy se dozvíte další informace.

 
 
 
1.3.2012

Dnes tu máme opět zajímavé výročí. Tento měsíc je tomu 40 let, co byl v březnu 1972 na trh uveden nový Ford spadající do vyšší střední třídy - model Ford Granada / Consul.


Vývoj nového vozu začal v roce 1968 pod kódovým označením MH. Práce byly řízeny nadnárodní pobočkou Ford of Europe a probíhaly koordinovaně jak v německém Kolíně, tak v britském Duntonu. Nový celoevropský model měl nahradit své předchůdce jak v Británii (vůz Zodiac/Zephyr), tak v Německu (vůz P7). Investiční náklady na vývoj se vyšplhaly na 500 miliónů marek a řada MH se tak stala modelem s nejdražším vývojem v tehdejší historii značky. Na vývoji nového modelu pracovalo 1500 lidí a postupně byl počet navýšen až na 3000 lidí. Šéfdesignerem projektu byl z počátku Semon Emil Knudsen, známý navržením tvarů vozu Taunus TC, takže nebylo překvapením, že na prvních skicách vůz vynikal výraznou přední částí. V roce 1969 ale Knudsena nahradil Lee Iacocca a první návrhy tvaru vozu byly výrazně přepracovány. Na vytvoření nového modelu si dal Ford opravdu záležet, součástí vývoje bylo tisíce najetých kilometrů s prototypy od polárního kruhu po Afriku. V konečné fázi se po silnicích pohybovalo okolo stovky prototypů a před-produkčních modelů, což vedlo k tomu, že se v tisku objevila spousta fotografií ještě předtím, než se nové modely dostaly do výkladních skříní dealerů. To podpořilo všelijaké spekulace kolem nového auta. Nejvíce střeženým tajemstvím nového modelu však bylo nezávislé zavěšení zadních kol. Ještě na konci roku 1971 nic netušící automobilový tisk kritizoval automobilku Ford za její tuhé zadní nápravy. Když byl pak v březnu 1972 nový model s nezávislým zavěšením zadních kol představen veřejnosti, konkurenční nový Opel Commodore před ním ihned působil zastarale.

 

Nové vozy byly nejdříve nabízeny ve 3 karosářských provedeních - 4-dveřový sedan, 5-dveřové kombi a 2-dveřový fastback. U verze kombi byl objem zavazadlového prostoru 2,18 m3 a jednalo se dlouhodobě o největší hodnotu na německém trhu. Není proto divu, že verze kombi častokrát sloužila pro konverze na pohřební vozy a podobně. Rozsah nabízených motorů se pohyboval od 1.7V4 až po 3.0V6. Ford nový model rozdělil na dva druhy - Consul a Granada - což mělo u mnoha kupujících kladný ohlas. Myšlenkou Consula bylo auto pro obyčejného člověka s rodinnou. Myšlenkou Granady byla luxusní vlajková loď zaměřená na náročného zákazníka. Consul jste mohli zvolil ve třech výbavách - základ, verze L a verze GT. Tam kde končila výbava Consul GT, tam začínala výbava Granady. Nejluxusnější model byl Granada GXL.

Consul Granada

Nové modely se setkaly v tisku smíšeného přijetí. Byl oceňován enormní prostor a výjimečná pasivní bezpečnost - 100% záruka přežití při nárazu rychlostí 50 km/h. Dále bylo chváleno přesné řízení, vynikající brzdy, silné větrání, a také nízká citlivost na boční vítr. Na druhou stranu se novinářům příliš nelíbil vzhled vozu, který byl označen jako stylistická katastrofa a kritizován byl také špatný výhled z vozu kvůli moc nízkému posedu. Vzhled 2-dveřové verze Fastback byl označen za příliš americký, s nepraktickými jedněmi dlouhými dveřmi a špatným přístupem do zavazadlového prostoru. Verze Fastback měla sice kufr o velikosti 752 litrů, stejně jako sedan, ale přístup do něj byl přes relativně malý otvor velmi komplikovaný. I přes určitou kritiku tisku, přes ostrou konkurenci a přes začínající hospodářskou recesi se staly modely Granada/Consul u veřejnosti velmi populární a v roce 1972 se jen v Německu prodalo 101.878 kusů.

Rok od zahájení prodeje, v březnu 1973, Ford rozšířil nabídku o 2-dveřový sedan. Automobilka také reagovala na některé výtky v tisku. Byly použity tvrdší pružiny a tlumiče ke zlepšení jízdních vlastností, byl přepracován systém topení a větrání, aby bylo možné foukat teplý i studený vzduch zároveň. Vysoká prodejnost pokračovala i nadále v roce 1973, avšak na podzim Ropná krize prudce srazila prodej dolů. Krize přinesla těžké prodejní ztráty a celkový počet prodaných kusů za rok 1973 v Německu spadnul na 65.930 kusů. Pokles prodeje pokračoval i v následujícím roce 1974.

2-dveřový sedan

Ihned na začátku roku 1974 Ford představil přepracovanou verzi Fastback. Zadní partie vozu byly přetvarovány tak, aby údajně vyhovovaly více evropskému vkusu. Verze byla také oficiálně přejmenována na 2-dveřové Coupé. Později, v březnu 1974, byla představena nová nejluxusnější výbava pojmenovaná GHIA. I přes veškerou snahu, prodej dále klesal a za rok 1974 dosáhl v Německu svého minima s 38.448 prodaným kusy. Důvodem byla zesilující se hospodářská recese a přetrvávající Ropná krize. Stejné problémy s odbytem modelů z vyšší střední třídy zaznamenaly všechny konkurenční automobilky.

2-dveřové Coupé

Mezitím se na křeslo výkonného ředitele Ford v Kolíně posadil Robert A. Lutz, který byl proslulý fanda sportovních vozů a tak bylo nevyhnutelné, že vozy začaly mít náhle jiný rukopis. "Bob" Lutz nemilostně vyhnal všechny zbytečné detaily a hravé prvky. V březnu 1975 byla představena revidovaná a efektivnější řada Granada 1975. Rozdělení na dva druhy Consul a Granada bylo zrušeno a všechny modely byly nyní pojmenovány Granada. Facelift zahrnoval přepracovaný interiér, novou přístrojovou desku a změny na ozdobných detailech karoserie. Nejdůležitější změnou bylo nepatrné snížení přední nápravy, které spolu se zvýšenou polohou sedadel způsobilo lepší výhled z vozu a výrazné snížení slepých úhlů. Podvozek byl nově podstatně tužší, což přineslo zcela nový zážitek z jízdy. Celkově po faceliftu Granada působila štíhleji a věcněji. Odstupňování výbavy začínalo základním modelem, pokračovala výbavou L, po výbavu GL a končilo nejluxusnější výbavou pojmenovanou GHIA. Ke všem variantám výbavy bylo možné přikoupit S balíček, který zahrnoval tužší sportovní pružiny a tlumiče, dodatečné přístroje, přídavné světlomety, sportovní volant a sportovní ráfky s lehkých slitin.
Granada 1975 Granada 1975
Granada 1975 Granada 1975

Ať už to byl rozsáhlý facelift, nebo konec Ropné krize a odeznění hospodářské recese, počet prodaných vozů Granada v Německu v roce 1975 prudce vzrostl na 118.638 kusů. Granada se stala ve své třídě nejprodávanějším vozem v Německu s tržním podílem téměř 41%.

V listopadu 1976 byla myšlenka sportovního nádechu podpořena novým motorem 2.8V6 se vstřikováním paliva K-Jetronik. Zákazníci i nadále Granadu nadšeně kupovali a tak prodejní čísla za rok 1976 dosáhla rekordní hodnoty 167.455 prodaných kusů a Granada se stala druhým celkově nejprodávanějším vozem v Německu. Na prvním místě se umístil nový Ford Taunus.

Avšak stávající Granada byla v prodeji již 5-tým rokem a zákony trhu požadují po takové době nový model. V září 1977 Ford představil zcela nový model Granada. Ačkoliv nový model výrazně změnil vzhled - nová Granada Mk2 byla plochá, protáhlá a více hranatá - uvnitř skrýval stále stejnou původní konstrukci. Granada Mk2 se vyráběla do roku 1985. Celkem bylo v německém Kolíně vyrobeno 1.642.084 vozů Granada.

Granada Mk2

Bohužel, v součastnosti Ford nenabízí žádný model spadající do kategorie vyšší střední třídy.

 
13.2.2012

Cortina Mk3, vyráběná a prodávaná od října 1970 do září 1976, se stala v Británii 4-krát nejprodávanějším vozem roku. Podařilo se jí to v letech 1972 až 1975. V roce 1976, kdy byl na podzim představen nový model Mk4, Cortinu na prvním místě prodejního žebříčku nahradil Ford Escort. Následující modely Cortina Mk4 a Mk5, konstrukčně prakticky totožné s Mk3, pak opět kralovaly následujících 5 let na prvním místě prodejního žebříčku v letech 1977 až 1981. V létě 1982 byl představen nový model Sierra, který prodejných výsledků předchozí Cortiny nedosáhl a na první místo na delší dobu poskočil znovu Escort. Zajímavé výsledky s ohledem na to, že dobový motoristický tisk označil Cortinu Mk3 v mnoha ohledech za spíše průměrnou. Avšak Ford vždy uměl skvěle vybalancovat poměr mezi užitnou hodnotou auta a jeho cenou, nabízel mnoho variant a výbav od jednoho modelu, čímž pokryl různé segmenty trhu a společně s chytře promyšleným marketingem dokázal prostě Cortinu lidem prodat. Nyní se můžete podívat na dvě takové reklamy, které měly za úkol prodej Cortiny podpořit. Na prvním letáku z raných dob prodeje a s nadpisem Nesrovnatelná Cortina jsou vyjmenovávány hlavní přednosti vozu a důvody pro jeho koupi. Později, když už se Cortina prodávala dobře, již nebylo potřeba lidi přesvědčovat o nedostižitelnosti Cortiny. Proto na druhém reklamním letáku, datovaném spíše ke konci výroby modelu Cortina Mk3, jsme utvrzováni, jak při zachování stále stejné prodejní ceny auta jsou "zdarma" montovány dříve příplatkové prvky výbavy. Co víc si může zákazník přát, než dostat za stejné peníze více muziky :-) Reklamy najdete v sekci Dobová reklama.

 
 
1.2.2012

Před čtyřiceti lety, v únoru 1972, vyšel v britském magazínu Motorsport článek o upravených Cortinách. Autoři testovali čtyři upravené Cortiny od různých britských tuningových firem. První Cortina byla dvoulitrová verze s laděným motorem od firmy Broadspeed. Druhá Cortina, od firmy Super Speed, měla vložený třílitrový V6 motor. Od Jeffa Urena a jeho firmy Raceproved byly vyzkoušeny dvě auta. Cortina Savage, která dostala standardní třílitrový V6 agregát a bestiální Cortina Savage SS PI s vysoce laděným motorem V6 se vstřikováním paliva o výkonu 218 koní. O většině vyjmenovaných aut jsme již dříve psali v samostatných recenzích, ale v tomto článku se mimo jiných informací také dozvíte, jak třeba dopadlo přímé porovnání vysoce laděné Cortiny Savage SS PI s Jaguarem V12 E-Type na závodní dráze. Do češtiny přeložený článek Svezení čtyřmi rychlými Cortinami naleznete v sekci Dokumentace nebo přímý link zde. Příjemné čtení.

 
 
16.1.2012

Všudepřítomné reklamy na pneumatiky nejsou pouze doménou dnešní doby. Také dříve se výrobci pneumatik předháněli ve vychvalování svého zboží. Do sekce Dokumentace/Dobová reklama jsme přidali staré reklamy na pneumatiky Michelin, Goodyear, Continental a Dunlop. Téměř všechny značky využívaly k propagaci nějakého oldForda, protože to byla v té době nejběžnější auta v Británii. Kromě Continentalu, tam vsadili na krásnou slečnu :-)

 
 
 
3.1.2012

Cortina Mk3 z roku 1971, původní motor 1.3 OHV, nyní 1.6 OHC. Krásná barva, pěkná kola. To je auto čtenáře Kotyho, který nám poslal několik fotek. Fotky jsme umístili do sekce Opravy/Úpravy. Koty plánuje výměnu motoru za 2.0 OHC společně s instalací 5-ti stupňové převodovky. Přejeme Kotymu, ať se dílo daří a na viděnou na některém z letních srazů.

 
 
28.12.2011

Doufáme, že jste spokojeně strávili Vánoční svátky se svými nejbližšími, že vám Ježíšek nadělil samé hezké věci, a že jste si příjemně odpočinuli. Chtěli bychom vám popřát vše nejlepší do nového roku 2012, zdraví a štěstí, ať se vám daří, jak si plánujete a ať je rok 2012 dobrý i navzdory všudy přítomnému mediálnímu strašení přicházející krizí. Tak, to bychom měli přání a nyní již naleznete v sekci Dokumentace/Dobová reklama další tématické historické reklamy, které jsme přidali. Štastný nový rok 2012!

 
13.12.2011

Jako každý rok, i letos plánujeme předvánoční posezení u pivka. Kdy? V pondělí 19.12.2011 od 17:30 hodin. Kde? Jako obvykle v restauraci Zelená liška, kousek od stanice metra C Budějovická. Pokud máte tedy chuť posedět a poklábosit s lidma, kteří mají staré Fordy jako koníčka, nebojte se a určitě doražte. Budete vítáni.

 
 
9.12.2011

V Německu se poslední dobou staré vozy Ford stávají žádaným zbožím. Možná je to tím, že jejich věk už začiná pomalu dosahovat pravých veteránských rozměrů, nebo také tím, že do produktivního věku vyrostla generace němců, kteří v těchto autech jezdili jako malé děti s rodiči či prarodiči, a nyní tyto auta kupují z nostalgie jako víkendový koníček. Stará auta jsou technologicky tak jednoduchá, že jejich domáci údržbu v rámci relaxačního koníčka zvládne téměř každý. Trochu jinak je tomu ve Francii, kde se dají stále ještě sehnat poměrně zachovalé staré Fordy za rozumnou cenu. Je to dáno podnebím, kdy se silnice ve většině území Francie určitě nesolí tolik jako ve střední Evropě a jednak tím, že ve Francii zatím není po těchto vozech taková poptávka jako v sousedním Německu. Mě se ve Francii podařilo sehnat zajímavý vůz v relativně pěkně zachovalém stavu - Ford Granada GXL 2.6V6 Automatic Coupé. Auto bylo vyrobeno v únoru 1973 a vše nasvědčuje tomu, že celý předešlý život dlouhý téměř 39 let strávilo v Dolní Normandii v okolí města Flers. Auto je plně pojízdné, pouze přední brzdiče bude potřeba rozhýbat, neboť auto od roku 2003 najelo jen necelých 100 km a brzdiče jsou přirezlé. GXL interiér je velmi zachovalý a zcela kompletní. Stav karosérie je dobrý, to jest rezavá místa se najdou, avšak jedná se o běžná a relativně snadno opravitelná místa. Děkuji Ježíšku :-)

 
 
 
24.11.2011

Nejenom dnes, ale také dříve, se našli lidé, kteří měli potřebu si svojí Cortinu vylepšit a zvednout u ní výkon. V Británii proto existovalo několik firem, které toto svým zákazníkům umožnovaly. Dalo by se říct, že existovaly dva přístupy ke zvednutí výkonu. Jedním z nich a jak jsme již dříve psali, byla výměna motoru za jiný. Zpravidla se jednalo o 3-litrový Fordův V6 agregát, používaný v modelech Ford Zodiac, Capri nebo Granada. Druhým přístupem bylo navýšování výkonu již existujícího motoru v autě. Zde se zpravidla vycházelo z nejvýkonějšího motoru, který měla Cortina sériově v nabídce, tedy z motoru 2.0 OHC. Navyšování výkonu u motoru 2.0 OHC nabízelo hned několik firem. Jmenujme namátkově alespoň firmy Janspeed, Super Speed, BroadSpeed a další. Dnes vám přinášíme překlad dobového článku časopisu Motor Sport vydaného v říjnu 1972. Článek popisuje a testuje upravenou 2-litrovou Cortinu od firmy Super Speed. Firma Super Speed svým zákazníkům vedle výměny motoru za 3.0V6 nabízela také úpravu stávajícho 2-litrového motoru. Jak v tom byla John Youngova firma úspěšná se dozvíte v sekci Dokumentace v článku Cortina 2000 od Super Speed, nebo přímo zde.

 
 
24.10.2011

Léto je už nenávratně pryč, začalo být nevlídno, zima a pršet a do jara už to lepší nebude. Nicméně nezoufejte, naše stránky tu budou i přes zimu. Po delší pauze od posledního příspěvku tady dnes pro vás máme nové fotky z probíhající renovace PéJého Capri. Práce sice postupují pomalu, ale postupují. Na fotkách v sekci Opravy/Úpravy se můžete podívat, jak momentálně PéJého Capri vypadá.

 
 
29.8.2011

O víkendu jsme se zúčastnili 20. srazu pořádaného brněnským klubem Fordever. Srazy pořádanané tímto klubem bývají hlavní událostí roku na oldFord scéně a stejně tomu bylo i letos. Také stejně jako minulý rok se sraz pořádal v kempu Bítov a stejně jako loni byl perfektně zorganizován. Překvapením byla vysoká účast vozů Cortina Mk3. Odhadem přibližně 12 až 14 kousků. Na druhou stranu, bohužel, letos chyběla orientační jízda, která byla nahrazena pouze projíždkou v koloně. Perfektně připravené orientační jízdy jsou doménou srazu Křenovická jízda a tady mi trochu chybí. Na druhou stranu si na Bítovském srazu přišli přes den na své i děti a později večer také milovníci hudby. Škoda jen, že oblíbenou večerní rampa show přakazil déšť a poměrně dost znatelné ochlazení. Fotky od ostatních účastníků srazu naleznete například zde nebo zde. Videa, další fotografie a různé komentáře naleznete zde.

 
 
 
 
18.7.2011

V sobotu 16. července 2011 jsem vytáhl Cortinu a zajel se podívat na sraz pojmenovaný Křenovická jízda. Letos se jednalo o druhý ročník navazující na velmi podařenou loňskou premiéru. Ačkoliv "staré Fordy" tvořily podstatnou část ze všech vystavených vozidel, byly k vidění také jiné nádherné kousky napříč širokým spektrem historie automobilismu. Nemalou část tvořily také všelijaké motocykly. Stejně jako loni, i letos, hlavní náplní programu byla perfektně připravená bodovaná jízda po okolní malebné krajině zakončená prohlídkou hradu Zvíkov. Jak už to na podobných srazech bývá, večer následovalo vyhlášení výsledků a poté volná zábava podpořená konzumací piva a jídla. Benjamínek mezi srazy se opět předvedl kusem perfektně odvedené práce ze strany pořadatelů a spousta zavedených veteránských srazů by se od něj mohla učit. Odměnou pořadatelům bylo o poznání více aut než loni. Fotky najdete třeba tady, tady a nebo tady. Už teď se těším na třetí ročník.

 
 
 
 
5.7.2011

V poslední době jako by se s veteránskými srazy roztrh pytel. Máme tady pro Vás hned dvě pozvánky, které by neměly zůstat nepovšimnuté. Zúčastněte se, budete tak hájit barvy modrého oválu i na jine veteránské scéně.

   
 
6.6.2011

Vencova Cortina Mk3 obdržela nová kola. Jedná se o kompletně zrenovované originální ráfky Ford tzv. "Kříže". Dočíst se nějaké informace o zrenovovaných kolech a podívat se, jak nové ráfky Cortině sluší, můžete v sekci Opravy/Úpravy.

 
 
30.5.2011

V sobotu 28. května 2011 jsme se zůčastnili 1. Karlštejnského srazu přátel klasických Fordů. Jednalo se o menší komorní sraz, kterého se zůčastnilo okolo 30-35 aut. Nejpočetnější zastoupení na srazu měly vozy Capri, mohli jste však vidět i další auta, mezi nimi tři Cortiny Mk3. Jako základní tábor pro sraz byl zvolen příjemný kemp Karlštejn u břehu Berounky. Z kempu se okolo 12:00 hodiny vyjelo na spanilou jízdu v koloně do města Lány, kde následovala prohlídka muzea závodních vozů. Při cestě malebnou krajinou v okolí jsme se zastavili na oběd v hostinci U rozvědčíka, známého z knihy Oty Pavla. Po prohlídce muzea následoval přesun kolony zpět do kempu, se zastávkou u přírodních krás okolní krajiny. To jsme se však již oddělili a směrovali domů. V kempu pak dle informací probíhala večerní zábava, vystoupení hudební skupiny a hlasování o nejkrásnější auta srazu. Hlasování probíhalo formou samolepek. Každý učastník srazu obdržel 6 samolepek, které podle svého uvážení mohl nalepit na zadní okno libovolného vozidla. Vozdilo s nejvíce samolepkami bylo vyhlášeno jako nejkrásnější. Sraz hodnotím velmi kladně a pevně doufám, že se bude příští rok opakovat.

 
 
 
 
24.5.2011

Do sekce Opravy/Úpravy přibyl další kousek, na kterém začal Marian pracovat. Jedná se o PéJého Capri. Na fotkách můžete sledovat, jak probíhají práce na renovaci karosérie. Marian si s tím opravdu vyhraje, je to šikula. Také došlo k doplnění fotografií u projektu Turbo kombajn, který se pomalu, ale jistě, blíží svému dokončení.

 
 
 
2.5.2011

Do sekce Dobová reklama jsme přidali tři kousky. Reklamu na originální náhradní díly Motorcraft, reklamu na radiální pneumatiky Pirelli Cinturato, kterými byly z továrny obuty nové Cortiny a do třetice reklamu na subdodavatelskou firmu L. W. Oldfield Limited, která zajišťovala výrobu některých komponent pro Cortiny Mk3.

   
 
5.4.2011

O víkendu na nás již dýchlo letní počasí a tak jsem začal přemýšlet nad novou sezónou. A protože jsem zjistil, že jsem již delší dobu neaktualizoval sekci Opravy/Úpravy, doplnil jsem aktuální informace, které jsem tu měl připravené už od loňska. U Cortiny došlo v loňské sezóně k drobné úpravě vzhledu, kdy leštěné hlíníkové lišty na okapničkách zvýraznily linie Cortiny v oblasti střechy a zadního sloupku. U Consula GT bohužel k žádnému velkému posunu stále nedošlo. I když se mi podařilo sehnat další náhradní části karosérie, stále ještě nemám všechny potřebné díly, abych mohl zahájit celkovou renovaci karosérie.

 
 
 
1.4.2011

V dubnu 1972 zvítězil Hannu Mikkola a Gunnar Palm s vozem Ford Escort RS1600 Mk1 ve 20-tém ročníku Safari Rally. V historii této soutěže se to značce Ford zatím podařilo od roku 1959 šestkrát. Před rokem 1972 ještě uspěla Cortina GT (1964) a Taunus 20M RS (1969), po roce 1972 to byl Escort 1800RS (1977) a pak dvakrát Focus WRC (1999 a 2002). Vítězství Escorta bylo pro automobilku Ford velkou událostí a samozřejmě se toho snažila maximálně využít ke své propagaci. A nebyla to pouze automobilka, kdo se úspěchem chlubil, ale také všechny ostatní firmy, které měly s vítězným vozem něco společného. V sekci Dokumentace, článek Dobová reklama, se můžete podívat na několik takových reklam. A nejenom na ně. Přidali jsme i další zajímavé reklamní kousky.

  
  
 
1.3.2011

Dnes pro vás máme zajímavou dobovou historku. V jednom vydání britského časopisu Motor z roku 1972 byla čtenářem popsána zajímavá zkušenost s koupí nového vozu Ford. Čtenář si koupil nový vůz Cortina. Po doručení vozu, chtěl u nové Cortiny zkontrolovat hladinu oleje. Když vyndal měrku oleje, zjistil, že u ní chybí poslední část. Měrka byla krátká a nedosáhla až dolů do olejové vany, nebylo tedy možné s ní stav oleje vůbec kontrolovat. Měrku oleje ihned u dealera reklamoval a ten mu odpověděl, že to není jejich chyba, že jde o výrobní vadu. Kupující se velmi podivil. Copak u dealera nedělají žádnou běžnou kontrolu vozu, než ho předají zákazníkovi? Kontrola oleje by přeci měla být v takovém případě samozřejmostí. Dealer se dušoval, že takovou kontrolu zcela jistě udělali. Kupujícímu tedy začala hryzat v mysli představa kousku kovu ulomené měrky ležícího na dně olejové vany a požadoval otevření a vyčištění vany. U dealera v servisu tedy otevřeli olejovou vanu, ale ulomený kousek měrky v ní nenašli. Kratší měrka musela být do motoru vložena již v továrně. Některý z dělníků při výrobě motoru zřejmě vložil zmetkovou kratší olejovou měrku, protože zjevně nevěděl co dělá, nebo byl líný si dojít nafasovat do skladu novou. Během dalšího výrobního procesu včetně všech výstupních kontrol, až po předání nové Cortiny koncovému zákazníkovi, se pak nikdo neobtěžoval zkontrolovat stav oleje!

 
23.2.2011

Spřátelený klub Club of Classic Cars pořádá 8. března 2011 od 18:00 hodin jako každý rok touto dobou Výroční schůzi. Ssebou si vezměte dobrou náladu a chuť na jídlo či pití. Odnesete si ještě lepší náladu a informace o dění v klubu včetně informací o pořádání klubových srazů a kalendář ostatních akcí. Místo konání je Restaurace Na Růžku, Náchodská 34, Praha 9 - Horní Počernice. Všichni, kdo mají rádi klasická auta, jsou vítáni.

 
7.2.2011

Ford začal prodávat Cortinu Mk3 v říjnu 1970. Po nejistém startu ovlivněném stávkami byla Cortina od října 1971 nejprodávanějším vozem v Británii, i když většina odborných motoristických časopisů ve svých testech Cortinu shledala v mnoha ohledech spíše průměrnou. Byla to však Fordova dobrá znalost trhu a prostornost s ekonomičností u nového vozu za bezkonkurenční cenu, co způsobilo, že lidé hromadně kupovali novou Cortinu. Určitých nedostatků u Cortiny si byl vědom i Ford a proto ke konci roku 1973 představil nový facelift pro modelovou řadu Cortina '74. Úpravy zahrnovaly hlavně oblast jízdních vlastností, komfortu jízdy a palubní desky, což byla nejvíce kritizovaná slabá místa. Zároveň byl představen nový nejluxusnější model 2000E, který nahradil stávající nejvyšší verzi GXL. Co všechno konkrétně nový facelift zahrnoval a jak jej přijal motoristický tisk si můžete přečíst v sekci Dokumentace v přeloženém článku Umění trumfnout - Cortina 2000E, který vyšel v časopise Motor 29.09.1973 a představuje nové úpravy u Cortiny pro rok 1974.

 
 
17.01.2011

O třílitrové šestiválcové Cortině z dílny firmy Super Speed jsme již psali a dobovou reportáž přeloženou do čestiny, pokud jste tak již neučinili, si můžete přečíst zde. Další nejznámější firma, která nabízela hned několik variant šestiválcové Cortiny, se jmenovala Raceproved. První varianta šestiválcové Cortiny od této firmy úspěšného automobilového závodníka Jeffa Urena se jmenovala Cheetah (v překladu znamená Gepard) a vycházela ze základního modelu 1600 L, do kterého byl vložen sériový motor Ford 2.5 V6 Essex. Druhá a asi nejznámější varianta šestiválcové přestavby byla pojmenována Savage (v překladu znamená Divoch). Výchozími auty pro přestavbu Savage byly modely 2000GT nebo 2000GXL. Základní varianta Savage měla vložený standardní motor Ford 3.0 V6 Essex. Dražší Savage SS byla speciální verze této třílitrové varianty a od "běžné" Savage se lišila použitím laděného motoru Weslake Ford 3.0 V6 s výkonem 190 koní. Poslední verze, pojmenovaná jako Savage SS PI, byla spíše dobrodružstvím a pokusem zjistit, kolik výkonu mohou z 3.0 V6 motoru dostat, aniž by obětovali jeho veškerou pružnost. Laděný třílitrový motor Weslake 190 byl u Savage SS PI krmen vštřikováním paliva Tecalemit a dosahoval výkonu 218 koní. Všechny nabízené varianty Cheetah i Savage si zachovaly stálý převod původního auta, z kterého byly odvezeny - mimo SS PI, která měla delší stálý převod 3.22. Původní krátký stálý převod u většího a silnějšího motoru ještě umocňil výkon i pružnost, i když maximální dosažitelná rychlost tím byla značně omezena, stejně tak pohodlí a spotřeba při vysokých rychlostech. Modely Savage i Savage SS se prodávaly relativně dobře. Na konci roku 1973 Ford představil nový facelift pro modelovou řadu Cortina '74. O chvíli později se také model Savage od Raceproved dočkal změn. Výchozím modelem pro přestavbu byl nový nejluxusnější model Cortina 2000E. Kvůli ekonomičnosti provozu vynucené Ropnou krizí a praktičnosti začal byl montován nejenom dlouhý stálý převod 3.09, ale také rychloběh. I když s dlouhým převodem byly nové Savage 2 o něco méně rychlé a pružné, byly na druhou stranu mnohem pohodlnější a ekonomičtější při cestování vyššími rychlostmi. Jednotlivé články, samozřejmě přeložené do češtiny, naleznete v sekci Dokumentace nebo tady přes přímé linky - Savage SS PI, Savage SS a Savage 2.

  
 


Ford Cortina MK III