5.6.2017

O víkendu proběhl 27. sraz Cortina klubu. Sraz se konal v kempu Horka u Zruče nad Sázavou. Celkem dorazilo 29 vozů Cortina, z toho 6 modelů Mk3. Ačkoliv účast byla slabší, sraz provázelo parádní počasí a všichni, kteří přijeli, si sraz skvěle užili. Mimo jiné jsme měli možnost prohlédnout si krásnou originální Cortinu Mk1 ve verzi GT, se kterou dorazil jeden účastník srazu až ze Švýcarska.

 
 
5.1.2017

Dnes bychom chtěli všem našim kamarádům, čtenářům a známým popřát vše nejlepší do nového roku 2017, pevné zdraví, štěstí a klid.

 
8.10.2016

To jsem zvědavý, jak budete na tu starou „Ameriku“ shánět díly, slýchali jsme škarohlídy ze všech stran. Samozřejmě, nakupování náhradních dílů na starší a hlavně staré vozy není vždy jednoduché. Každý, kdo provozuje nějaké staré vozidlo, má jistě své zkušenosti a ví, o čem mluvím. Trendem dnešní doby je chrlit na trh stále častěji nové, novější a nejnovější modely. Facelift nových modelů se stal prakticky sezónní záležitostí. Ideální stav pro výrobce by byl, aby se nově zakoupená vozidla na leasing po jeho skončení rovnou likvidovala na šrotišti. S dostupností náhradních dílů na stará auta si automobilky moc hlavu nelámou. Proto mě překvapilo, když jsem zjistil, že ve Spojených státech není vcelku problém sehnat náhradní díly na desítky let stará auta. Klidně 40, 50 a více let stará vozidla jsou stále vedena v běžných katalogách náhradních dílů a spotřební díly jsou obvykle bez potíží k sehnání. Navíc, často za tak nízké ceny, že zůstává rozum stát. No posuďte sami, na které staré evropské auto seženete například nová brzdová prasátka za 3 dolary, hlavní brzdový válec za 24 dolarů, kompletní rozvody na V8 motor za 25 dolarů, víčko rozdělovače za 3 dolary, tlumič pérování za 14 dolarů, kompletní brzdový třmen za 42 dolarů a tak bych mohl pokračovat dále. A mluvím o dílech nových, ne o dílech použitých. V době Internetu není sebemenší problém díly objednat v klidu z pohodlí svého domova. Jistě, doprava a případné DPH a clo díl prodraží, ale stále v porovnání s ceny dílů na lokální evropská auta, díly vycházejí cenově velmi přijatelně. Dále, pokud je potřeba, mimo běžnou distribuční sít se spotřebními náhradními díly, existuje další spousta firem zabývající se specifickými náhradními díly na veterány, jako jsou například náhradní plechy, různé lišty, polstrování do interiérů, koberce a všelijaké možné drobnosti. Často se jedná o repliky, ale mnohokrát jsou dostupné i originální díly ze starých skladů. Jistě, tyto díly již obvykle něco stojí, ale jsou dostupné. Například, kde na evropského starého Forda seženete originální látku včetně přesného odstínu, pokud potřebujete na opravu roztrženého sedadla? Bohužel, nikde. Takže, pokud jste někdy přemýšleli o „Americe“, ale bojíte se, jak byste sháněli náhradní díly, buďte v klidu. V tomto ohledu nebudete mít žádný problém.

 
 
 
25.5.2016

O víkendu se konal 6.ročník Karlštejnského setkání klasických vozů Ford. Jako každý rok se jednalo o velmi příjemné setkání v úzkém okruhu stálých účastníků tohoto srazu. Za asistence výborného počasí jsme se projeli v rámci orientačního závodu po okolí a na konci závodní trasy nás čekalo opět překvapení v podobě návštěvy některé z okolních turistických zajímavostí. Tentokrát se jednalo o Solvayovy lomy. Tradičně se jednalo o skvěle zorganizovaný sraz a již teď se těšíme na další ročník.

 
 
 
28.2.2016

Ihned v zápětí po uvedení Cortiny Mk3 na trh na podzim 1970 se začalo diskutovat o použití šestiválcových motorů. Tyto spekulace navíc podporaval fakt, že v podstatě zcela konstrukčně identický sesterský model Taunus byl s šestiválcovými motory nabízen. Firma Superspeed již na jaře roku 1971 představila první komerční přestavbu Cortiny s motorem 3.0 V6. O chvilku později následovaly další firmy zabývající se komerčními přestavbami vozidel jako například firma Perana, firma Race-Proved Jeffa Urena, John Willment, atd. Bylo tedy pouze otázkou času, než bude tento trend následovat samotná automobilka Ford a také ona vloží do Cortiny šestiválec. V roce 1972 začala být konečně Fordem nabízena pod názvem Big Six šestiválcová varianta Cortiny s britskými motory 2.5 a 3.0 V6, avšak pouze pro Jihoafrický trh. Na podzim 1972 následovala australská pobočka firmy Ford a představila svojí šestiválcovou verzi Cortiny. Australané však zvolili místo britského V6 motoru svůj lokální řadový šestiválec o objemu 3.3 nebo 4.1. Individuální objednávkou a dovozem se do mateřské Británie sice dostalo několik těchto šestiválcových kusů - jak z Jihoafrické republiky, tak z Austrálie - ale formálně nebyly samotným Fordem na evropském trhu nikdy šestiválcové varianty Cortiny nabízeny. A právě díky tomuto faktu se v Anglii poměrně dobře prodávaly přestavěné Cortiny V6 od různých menších firem.

       Australským Cortinám i britským šestiválcovým přestavbám jsme se na našich stránkách věnovali mnohokrát již dříve. Všechny starší články naleznete v sekci Dokumentace. Tentokrát pro vás máme článek z června roku 1973 z britského magazínu Car, který se věnoval australské šestiválcové Cortině a srovnával jí s šestiválcovými přestavbami v Británii. Pokud jste zvědaví, k jakým závěrům tehdy redaktoři došli a jak dopadlo porovnání továrního australského auta s britskými šestiválcovými přestavbami od menších firem, můžete si tento článek přeložený do češtiny přečíst zde.

 
 
23.12.2015

Letos jsme bohužel moc nových příspěvků na tento web nepublikovali. Nebyl nějak čas. Všem našim čtenářům se za to omlouváme a pokusíme se to napravit. Našim kamarádům, přátelům, známým a čtenářům webu přejeme příjemné vánoční svátky, bohatého Ježíška a do nového roku 2016 zdraví a štěstí. A slibujeme, že se v příštím roce pokusíme publikovat některé zajímavé překlady z dobového anglického tisku. Snad :-)

15.7.2015

Každý tráví dovolenou po svém. Někdo jede k moři, kde se válí na pláži, někdo jede do hor, kde šlape po kopcích a někdo se hrabe ve starých autech. Každý dle svého gusta. My jsme na Ford Thunderbird během dovolené opravili karosérii v oblasti zadních lemů. Americká rez byla vyřezána a nahrazena zdravým plechem. Ještě nás čeká oprava rohů pod spodním okrajem zadního okna. Thunderbird zde má odtokový kanál (torpédo - na fotkách demontováno) jaký bývá typický před předním sklem a v této oblasti je potřeba ještě karosérii opravit. Ale na to nám už bohužel jeden týden dovolené nestačil. Jinak je karosérie bez další závažnější koroze. Během volných víkendů byly postupně opraveny všechny drobné mechanické a elektrické závady a auto jezdí naprosto perfektně. Jízda je neskutečně pohodlná a klidná, z povzdálí jí doplňuje pouze příjemné bublání velkoobjemového osmiválce pracujícího v pásmu otáček rovnajících se zvýšenému volnoběhu. Kdo se nesvezl, nepochopí :-)

 
 
 
23.12.2014

Všem našim kamarádům, přátelům, známým a čtenářům přejeme krásné a poklidné prožití vánočních svátků, bohatého Ježíška a do nového roku 2015 mnoho zdraví a štěstí. V létě se určitě uvidíme na některém srazu. Zatím se mějte krásně.

 
2.12.2014

Pokud budete mít v předvánočním šílenství, které brzy započne, čas a chuť na vše chvíli zapomenout, přijďte posedět a popít do restaurace Na Zelené lišce, kousek od stanice metra Budějovická. Jako tradičně každý rok, při pití a jídle zde můžete pokecat s lidmi se stejným koníčkem nejenom na téma starých Fordů, ale i o čemkoliv jiném. Posezení se koná 17.12.2014 od 17:30 hodin.

 
 
3.11.2014

V našem blízkém okruhu lidí se objevilo zajímavé vozidlo. Jedná se o Ford Thunderbird, modelový rok 1971, vyrobený na přelomu listopadu a prosince 1970. Toto gigantické 5.5 metrů dlouhé 2-dveřové hardtop coupé pohání motor Ford 429 V8 (7.0 V8) o výkonu 365 koní a 651 Nm. I při pohotovostní váze vozu nepatrně přes 2 tuny, dokáže vozidlo s pomocí automatické třístupňové převodovky zrychlit z nuly na sto za 8.7 vteřin. Další zajímavostí vozidla je červený interiér v příplatkovém provedení Special Brougham. Automatická klimatizace, elektrické stahování oken a tempomat dále dokreslují, jak v té době byl americký automobilový průmysl daleko. První majitel v USA vozidlo pravidelně provozoval 28 let a po celou dobu si pečlivě zapisoval počet najetých kilometrů, tankování, spotřebu a výměny oleje. Jeho poslední záznam skončil před 16-ti lety nájezdem 182 tisíc kilometrů. Od té doby vozidlo spíše postávalo v garáži a do dnešních dnů přibylo na počítadle pouze několik málo tisíc kilometrů navíc. Tento 44 let starý kousek představuje éru tzv. amerických Muscle car na svém úplném vrcholu. Platnost nových emisních regulí v následujícím roce společně s Ropnou krizí v roce 1973 odstartovaly už pouze postupnou kastraci Detroitských svalů.

 
 


 
1.10.2014

I když téměř na závěr letošní sezóny, konečně jsem na svojí Cortinu nasadil zadní ozdobný panel na víko kufru. Tento černo-stříbrný okrasný panel na spodní části víka kufru nejenom opticky rozšiřuje auto, ale také u Cortiny podtrhuje stylový design 70-tých let. S touto ozdobou je zadní část auta mnohem zajímavější, než když je víko kufru pouze holé. Více info najdete v sekci Opravy/Úpravy nebo přímo zde.

 
 
1.9.2014

První sraz obnoveného Cortina klubu je za námi. I přes relativně nepříznivou předpověď počasí se sjelo okolo 30 vozů Cortina všech generačních typů. Počasí se na sobotu, hlavní den programu, slitovalo a kromě dopolední spršky bylo nakonec teplo a místy i slunečno. Nic tedy nebránilo naplánovanému programu a všichni účastníci si mohli vychutnat jízdu zručnosti a znalostní kvíz. Jako na každém podobném srazu se během dne diskutovalo, vzpomínalo, občas montovalo a k večeru také popíjelo, či grilovalo u ohně. Nálada byla výborná, speciální atmosféru srazu dodávali vyprávějící členové původního klubu, čímž vznikal jakýsi pocit přímé návaznosti na dřívější historii klubu. Šátkynovi se podařilo vzkřísit původní klub a pokračovat v jeho odkazu. Díky! A příští rok na dalším Cortina srazu nashledanou. Na fotky od Honzy se můžete podívat tady, nebo další fotky od yakobe jsou zde.

 
 
 
 
26.6.2014

Na konci prázdnin, poslední srpnový víkend 29. - 31.8.2014 se koná významná událost pro všechny majitele vozů Cortina. Nově založený Czech & Slovakia Cortina Klub, odkazující se na původní Ford Klub Czechoslovakia založený v roce 1962, pořádá sraz vozů Cortina všech modelových řad. Bude připraven bohatý program obsahující volbu auta srazu, jízdu zručnosti, znalostní kvíz a další. Účast přislíbili někteří členové původního historického klubu, můžete se tedy těšit také na vyprávění pamětníků. Sraz se bude konat v rekreačním areálu u obce Samopše na řece Sázavě a organizační tým už nyní dělá vše proto, aby se sraz opravdu vydařil. Pokud tedy máte Cortinu, je toto skutečný důvod, aby jste jí vytáhli na projížďku a dorazili strávit jistě příjemný víkend ve společnosti ostatních vozů Cortina. Vstupné 200 Kč, které bude použito na ceny pro vítěze soutěží, za to jistě stojí. Bližší informace naleznete zde.

 
12.5.2014

Počasí nám zatím moc nepřeje, ale veteránská sezóna začala. Do nové sezóny jsem na Cortině vyměnil přístrojovou desku a instaloval dobové rádio. Také jsem vyměnil hřeben řízení a poté dojel na seřízení geometrie. Více info najdete v sekci Opravy/Úpravy nebo přímo zde.

 
 
4.3.2014

Opět se mi dostalo do ruky několik dobových časopisů a pokud bude čas, v budoucnu se můžete těšit na další zajímavé články. V tuto chvíli z nich použiji alespon několik dobových reklam, které mě zaujaly. V první reklamě nabízí automobilka Ford americký model Mustang a další modely z americké produkce. Jak se v reklamě můžeme dočíst, v Británii byly kupodivu v prodejní síti Ford oficiálně dostupné i americké modely. V druhé reklamě nám firma Lockheed připomíná, že není důležité pouze to, jak rychle auto akceleruje, ale také, jak rychle brzdí. Dle reklamy, Capri upravené od firmy Broadspeed, dokáže s brzdami Lockheed zpomalit z rychlosti 100 km/h na 0 za 4.8 vteřin. Třetí reklama nás přesvědčuje, že bychom měli kupovat originální náhradní díly Ford Motorcraft a na popisu olejového filtru vyjmenovává důvody. A poslední reklama nám říká, že pokud se chceme s Cortinou vydat bezpečně do australské pustiny strávit poklidný víkend, neměli bychom zapomenout na pneumatiky Bridgestone :-) Na reklamy v plném rozlišení se můžete podívat v sekci Dokumentace/Dobová reklama.

 
 
 
5.2.2014

V lednu 1968 najmul Henry Ford II. na pozici generálního ředitele společnosti Ford nového vrcholového managera. Byl jím Semon Emil Knudsen, působící do té doby dlouhé roky v koncernu General Motors v divizi Pontiac. Pan Knudsen jako správný manager měl rád věci pod kontrolou a byl známý tím, že ze své pozice zasahoval i do práce návrhářů. Bylo to ihned znát na tvarech nových produktů společnosti Ford, kdy se nová auta začala nápadně podobat produktům Pontiac z koncernu General Motors, zejména v přední části. Na přímý příkaz Knudsena, byly do probíhajících návrhů aut zapracovány tzv. orlí zobáky. Jako ředitel společnosti nařídíl zapracování tohoto detailu také v evropské pobočce Ford, kde se v té době právě vyvíjel nový vůz Taunus/Cortina a proto i tyto modely mají tzv. Knudsenův čumák. Velmi rychle se začalo ve společnosti Ford sarkasticky říkat, že Knudsen do všeho strká svůj nos. Nevíme, jestli to byla náhlá změna designu až moc nápadně odkazující na modely Pontiac, nebo neshody s ostatním vedením společnosti (Henry Ford II. se vyjádřil, že Knudsen plánoval převzetí společnost Ford), každopádně Knudsen byl nečekaně a na hodinu propuštěn v srpnu 1969. Ačkoliv Semon Knudsen působil ve společnosti Ford na pozici generálního ředitele pouze rok a půl, zůstalo po něm několik modelů vyvíjených během jeho úřadování, které již nebylo možné z časových důvodu přepracovat a na kterých je patrný jeho otisk.

  
  
 
27.1.2014

Tento měsíc tady máme výročí 15-ti let od vzniku našich stránek. Zcela jasně si vzpomínám, jak jsme tehdy sháněli první užitečné informace pro tento web, zcela jasně si vybavuji první česko-slovenské oldFord srazy v té době, zcela jasně si pamatuji, jak v té době vypadala celá lokální oldFord scéna a přijde mi, jako by to bylo včera. Mnoho věcí se změnilo, spousta lidí už odpadla, ale celková úroveň scény obecně vzrostla a spousta lidí se ve svém koníčku posunula mnohem dál, než si kdy vůbec pomyslela. Nástup masovosti internetu a zboření hranic států uvnitř EU otevřelo nové možnosti, jak v dostupnosti náhrádních dílů, informací, tak v přímém porovnání naší lokální scény se scénami okolními. Bylo a je to zajímavé dobrodružství a doufám, že bude minimálně dalších 15 let pokračovat.

Pojďme se teď ale podívat na dobovou reportáž z časopisu Autosport vydaného dne 18. února 1981, kde Peter Foubister popisuje nový projekt závodního vozu Ford v kategorii cestovních vozů odvozeného od modelu Cortina. Na stavbu soutěžního speciálu byla použita běžná 2-dveřová Cortina, do které byl vložen laděný motor 3.0 V6, ochranný rám a další, aby auto bylo připraveno pro potřeby rallye. Piloty tohoto vozu dle článku měli být Julian Raymond a John Daniels. Přeložený článek naleznete v sekci Dokumentace nebo přímo zde. Vzhledem k faktu, že v archivních startovních listinách a výsledcích britské soutěže National rallye nelze vůz dnes dohledat, můžeme se domnívat, že k jeho nasazení nakonec pravděpodobně nedošlo. Zajimavé ale je, že v německé pobočce Forda byl o chvíli později představen technicky téměř identický vůz pod názvem Taunus S Rallye (Taunus XR6). Piloty kontinentální varianty byli Michael Werner a Egon Meurer a v rámci Mistrovství Evropy 1982 se s tímto vozem zúčastnili ve dvou závodech, kde skončili na 5. a 7. místě.

 
 
23.12.2013

Rok s rokem se sešel a opět tu jsou Vánoční svátky a o chvíli později Nový rok. Přejeme vám, pokud možno, co nejspokojenější prožití Vánočních svátků, co nejméně magoření po nákupních centrech, klid, pohodu a co největší nadhled. Vánoční svátky by neměly být svátky nákupu a tržeb. Svátky by měly být chvílemi, které strávíme v klidu v přítomnosti lidí, se kterými je trávit chceme. Ale konec mentorování, užijte si to. Zároveň bychom vám chtěli popřát také všechno nejlepší do nového roku 2014, ať se vám vše daří, jak si přejete. Nashledanou v příštím roce na nějakém veteránském srazu :-)

 
Historie
Novinky roku 2013-2011, 2010-2005 a 2004-1999.