20.11.2018

Letošní sezóna byla vydařená, počasí bylo téměř po celou dobu výtečné, nepřetržité sucho a teplo veteránům svědčí. Dalo se jezdit do pozdního podzimu, kdy projížďky podzimem barvící se krajinou za svitu slunce a jasné modré oblohy byly parádním vyvrcholením sezóny. Přicházející zimní dlouhé večery a čekání na další sezónu by nám mohlo zpříjemnit již tradiční prosincové setkání fanoušků starých Fordů v restauraci U Huberta pořádané Ford klubem CI5. V sekci Opravy/Úpravy jsem doplnil aktuální novinky o mé Cortině za tuto sezónu.

 
9.5.2018

Srazová sezóna začala. O víkendu proběhla zahajovací "vyjížďka k Negrovi". Počasí nám přálo, silnice byly téměř prázdné, cestou jsme si užili trochu pánské zábavy zastávkou na střelnici, kde jsme mohli vyzkoušet střelbu z různých druhů dlouhých i krátkých palných zbraní, pivko na konci cesty u hostitele bylo vychlazené, guláš výborný, zábava skvělá. Co víc si přát. Květen je i nadále na srazy hojný. V sobotu 19.5.2018 se koná již osvědčený sraz historických vozů Ford na Karlštejně a o další týden později o víkendu 26.5. až 27.5.2018 se koná tradiční sraz česko-slovenského Cortina klubu v kempu Horka u Zruče nad Sázavou. Tentokrát již 28. ročník. Více info zde.

 
 
 
2.2.2018

Na britské eBay je již určitou dobu na prodej velmi zajímavá dvoudvéřová Cortina Mk3 z roku 1972. Jedná se o originální přestavbu Superspeed, žádný klon nebo něco takového. Údajně se jedná o jeden ze dvou dochovaných kusů Superspeed. Auto prodělalo desetiletou kompletní profi-renovaci, je v excelentním stavu a v podstatě se jedná o nové auto. Z popisu vyplývá, že Cortina byla původně dodána s 5-stupňovou převodovkou a diferenciálem s omezeným prokluzem od firmy ZF. Součásti, které Ford v té době používal pro Rallye vozy. Veškeré komponenty jsou nové nebo zrepasované, včetně převodovky a diferenciálu. Motor ve voze je nyní převrtaný 3.1 V6 Essex s ostřejší vačkou, většími ventily, karburátorem Holley a dalšími úpravy. Původní nerepasovaný motor 3.0 V6 bude dodán s vozem a je v ceně. Modrá barva vozu odpovídá dobové barvě pro přestavby Superspeed včetně oranžových linek. Auto má stále původní registrační značku a je k němu kompletní historie. Takže, pokud nevíte, co s volným miliónem (34.950 liber), tady máte možnost velmi pěkné investice. Aukci naleznete zde.

 
 
 
 
12.1.2018

Na začátek novéhu roku jsem udělal pořádek a odsunul nejstarší novinky do archivní Historie, aby se úvodní stránka načítala o něco rychleji. Dále jsem v sekci Opravy/Úpravy nebo přímo zde zaktualizoval informace (kroniku) o mé Cortině. Moc se toho sice za poslední sezóny na autě nezměnilo, ale ať to máme aktuální. V plánu je letos přeložit opět nějaké ty dobové staré články, neboť se mi dostalo do ruky několik zajímavých časopisů. Namátkou například článek o úpravě Cortiny firmou Lloyd, nebo článek o sportovně upraveném praktickém kombíku Cortina a další zajímavé čtení.

  
 
23.12.2017

Další rok v čoudu. U našich veteránů se každý rok navíc počítá, každý rok navíc se cení, ale u nás lidí je to už horší :-) Každopádně užijte si Vánoce, ať vám to v novém roce 2018 dobře jezdí, málo žere, co nejméně působí koroze a žádné nečekané poruchy. Hodně síly v motoru do dalšího roku!

 
8.12.2017

Upravovat a vylepšovat auta není fenomén pouze dnešní doby, ale je tu od té chvíle, co jsou auta auty. Dnes vám přinášíme dobový článek zabývající se úpravou Cortiny Mk3. Článek z prosince roku 1981 původně vyšel v časopise Hot Rod & Custom a mapoval možnosti úprav a vylepšení Cortiny Mk3. Byl napsán v době, kdy Cortina byla v podstatě aktuální model. I přes značný věkový odstup od doby vzniku článku, v něm můžeme i dnes najít použitelné a užitečné rady pro případ, že bychom se rozhodli vylepšit svojí Cortinu. Článek je skutečně nadčasový a informace v něm jsou aktuální i dnes po 36 letech od jeho vzniku. Do češtiny přeložený článek s názvem Cortina ve stylu Coke-Bottle najdete v sekci Dokumentace nebo přímo zde.

Pro připomenutí, Coke-Bottle (Láhev od koly) je název pro automobilový designérský styl, kdy výsledný profil vozu při pohledu z boku připomíná v podobě dvou vln tvar klasické skleněné láhve od Coca Coly. Nejčastěji byly vozy ve stylu Coke-Bottle tvarováný od konce 60-tých do poloviny 70-tých let. Nejdříve byly v tomto stylu auta tvarována převážně v USA, později se styl Coke-Bottle přenesl také do Japonska a Evropy.

 
 
5.6.2017

O víkendu proběhl 27. sraz Cortina klubu. Sraz se konal v kempu Horka u Zruče nad Sázavou. Celkem dorazilo 29 vozů Cortina, z toho 6 modelů Mk3. Ačkoliv účast byla slabší, sraz provázelo parádní počasí a všichni, kteří přijeli, si sraz skvěle užili. Mimo jiné jsme měli možnost prohlédnout si krásnou originální Cortinu Mk1 ve verzi GT, se kterou dorazil jeden účastník srazu až ze Švýcarska.

 
 
5.1.2017

Dnes bychom chtěli všem našim kamarádům, čtenářům a známým popřát vše nejlepší do nového roku 2017, pevné zdraví, štěstí a klid.

 
8.10.2016

To jsem zvědavý, jak budete na tu starou „Ameriku“ shánět díly, slýchali jsme škarohlídy ze všech stran. Samozřejmě, nakupování náhradních dílů na starší a hlavně staré vozy není vždy jednoduché. Každý, kdo provozuje nějaké staré vozidlo, má jistě své zkušenosti a ví, o čem mluvím. Trendem dnešní doby je chrlit na trh stále častěji nové, novější a nejnovější modely. Facelift nových modelů se stal prakticky sezónní záležitostí. Ideální stav pro výrobce by byl, aby se nově zakoupená vozidla na leasing po jeho skončení rovnou likvidovala na šrotišti. S dostupností náhradních dílů na stará auta si automobilky moc hlavu nelámou. Proto mě překvapilo, když jsem zjistil, že ve Spojených státech není vcelku problém sehnat náhradní díly na desítky let stará auta. Klidně 40, 50 a více let stará vozidla jsou stále vedena v běžných katalogách náhradních dílů a spotřební díly jsou obvykle bez potíží k sehnání. Navíc, často za tak nízké ceny, že zůstává rozum stát. No posuďte sami, na které staré evropské auto seženete například nová brzdová prasátka za 3 dolary, hlavní brzdový válec za 24 dolarů, kompletní rozvody na V8 motor za 25 dolarů, víčko rozdělovače za 3 dolary, tlumič pérování za 14 dolarů, kompletní brzdový třmen za 42 dolarů a tak bych mohl pokračovat dále. A mluvím o dílech nových, ne o dílech použitých. V době Internetu není sebemenší problém díly objednat v klidu z pohodlí svého domova. Jistě, doprava a případné DPH a clo díl prodraží, ale stále v porovnání s ceny dílů na lokální evropská auta, díly vycházejí cenově velmi přijatelně. Dále, pokud je potřeba, mimo běžnou distribuční sít se spotřebními náhradními díly, existuje další spousta firem zabývající se specifickými náhradními díly na veterány, jako jsou například náhradní plechy, různé lišty, polstrování do interiérů, koberce a všelijaké možné drobnosti. Často se jedná o repliky, ale mnohokrát jsou dostupné i originální díly ze starých skladů. Jistě, tyto díly již obvykle něco stojí, ale jsou dostupné. Například, kde na evropského starého Forda seženete originální látku včetně přesného odstínu, pokud potřebujete na opravu roztrženého sedadla? Bohužel, nikde. Takže, pokud jste někdy přemýšleli o „Americe“, ale bojíte se, jak byste sháněli náhradní díly, buďte v klidu. V tomto ohledu nebudete mít žádný problém.

 
 
 
25.5.2016

O víkendu se konal 6.ročník Karlštejnského setkání klasických vozů Ford. Jako každý rok se jednalo o velmi příjemné setkání v úzkém okruhu stálých účastníků tohoto srazu. Za asistence výborného počasí jsme se projeli v rámci orientačního závodu po okolí a na konci závodní trasy nás čekalo opět překvapení v podobě návštěvy některé z okolních turistických zajímavostí. Tentokrát se jednalo o Solvayovy lomy. Tradičně se jednalo o skvěle zorganizovaný sraz a již teď se těšíme na další ročník.

 
 
 
28.2.2016

Ihned v zápětí po uvedení Cortiny Mk3 na trh na podzim 1970 se začalo diskutovat o použití šestiválcových motorů. Tyto spekulace navíc podporaval fakt, že v podstatě zcela konstrukčně identický sesterský model Taunus byl s šestiválcovými motory nabízen. Firma Superspeed již na jaře roku 1971 představila první komerční přestavbu Cortiny s motorem 3.0 V6. O chvilku později následovaly další firmy zabývající se komerčními přestavbami vozidel jako například firma Perana, firma Race-Proved Jeffa Urena, John Willment, atd. Bylo tedy pouze otázkou času, než bude tento trend následovat samotná automobilka Ford a také ona vloží do Cortiny šestiválec. V roce 1972 začala být konečně Fordem nabízena pod názvem Big Six šestiválcová varianta Cortiny s britskými motory 2.5 a 3.0 V6, avšak pouze pro Jihoafrický trh. Na podzim 1972 následovala australská pobočka firmy Ford a představila svojí šestiválcovou verzi Cortiny. Australané však zvolili místo britského V6 motoru svůj lokální řadový šestiválec o objemu 3.3 nebo 4.1. Individuální objednávkou a dovozem se do mateřské Británie sice dostalo několik těchto šestiválcových kusů - jak z Jihoafrické republiky, tak z Austrálie - ale formálně nebyly samotným Fordem na evropském trhu nikdy šestiválcové varianty Cortiny nabízeny. A právě díky tomuto faktu se v Anglii poměrně dobře prodávaly přestavěné Cortiny V6 od různých menších firem.

       Australským Cortinám i britským šestiválcovým přestavbám jsme se na našich stránkách věnovali mnohokrát již dříve. Všechny starší články naleznete v sekci Dokumentace. Tentokrát pro vás máme článek z června roku 1973 z britského magazínu Car, který se věnoval australské šestiválcové Cortině a srovnával jí s šestiválcovými přestavbami v Británii. Pokud jste zvědaví, k jakým závěrům tehdy redaktoři došli a jak dopadlo porovnání továrního australského auta s britskými šestiválcovými přestavbami od menších firem, můžete si tento článek přeložený do češtiny přečíst zde.

 
 
23.12.2015

Letos jsme bohužel moc nových příspěvků na tento web nepublikovali. Nebyl nějak čas. Všem našim čtenářům se za to omlouváme a pokusíme se to napravit. Našim kamarádům, přátelům, známým a čtenářům webu přejeme příjemné vánoční svátky, bohatého Ježíška a do nového roku 2016 zdraví a štěstí. A slibujeme, že se v příštím roce pokusíme publikovat některé zajímavé překlady z dobového anglického tisku. Snad :-)

15.7.2015

Každý tráví dovolenou po svém. Někdo jede k moři, kde se válí na pláži, někdo jede do hor, kde šlape po kopcích a někdo se hrabe ve starých autech. Každý dle svého gusta. My jsme na Ford Thunderbird během dovolené opravili karosérii v oblasti zadních lemů. Americká rez byla vyřezána a nahrazena zdravým plechem. Ještě nás čeká oprava rohů pod spodním okrajem zadního okna. Thunderbird zde má odtokový kanál (torpédo - na fotkách demontováno) jaký bývá typický před předním sklem a v této oblasti je potřeba ještě karosérii opravit. Ale na to nám už bohužel jeden týden dovolené nestačil. Jinak je karosérie bez další závažnější koroze. Během volných víkendů byly postupně opraveny všechny drobné mechanické a elektrické závady a auto jezdí naprosto perfektně. Jízda je neskutečně pohodlná a klidná, z povzdálí jí doplňuje pouze příjemné bublání velkoobjemového osmiválce pracujícího v pásmu otáček rovnajících se zvýšenému volnoběhu. Kdo se nesvezl, nepochopí :-)

 
 
 
23.12.2014

Všem našim kamarádům, přátelům, známým a čtenářům přejeme krásné a poklidné prožití vánočních svátků, bohatého Ježíška a do nového roku 2015 mnoho zdraví a štěstí. V létě se určitě uvidíme na některém srazu. Zatím se mějte krásně.

 
Historie
Novinky roku 2014-2011, 2010-2005 a 2004-1999.